Vårutrustning – en summering

Vi tillbringade större delen av Påskhelgen och förra helgen i båthallen i Wallhamn. Följande saker är nu åtgärdade.

Rorkulten har varit avmoterad och pappa har hjälpt oss med att slipa och lacka  den.  Tack!
En ny spinlock XTS avlastare är monterad. Syns längst till höger i bilden nedan. Tanken är att denna ska få i uppdrag att låsa gennakerfallet. Större blåsa = större laster

Spinlock avlastare

En Winchard u-bult har monterats för att guida linorna till infuckern, vilket även ger denna trimmöjliget en något bättre vinkel. Har samtidigt passat på att mäta upp olika skotvinklar ordentligt. Kan konstatera att grabbräcket på rufftaket motsvarar en skotvinkel på 8,5 grader.
Terese har lagt ned många timmar på att laga kapellet till rullfocken.
Propellern är monterad och skinande blank. Arbetet med propellern har beskrivits i tidigare inlägg.

Propeller
Bälgen är bytt och efterson nästa byte inte ska ske förrän om 7 år så har jag plastat igen utrymmet kring drevet för att få bättre finish och förhoppningsvis mindre beväxtning.

Igenplastning av drev

En Seldén akterstagslatta har införskaffats och beslagen har finjusterats så att bara slutmoteringen återstår. Ska bli skönt när inte storen fastnar i häckstaget.
En ny propp till handfatet har monterats och slangen som leder bort vattnet från handfatat är åter monterad.
”NINJA” är officiellt döpt och namnet pryder nu friborden.

Ninja döpt

Förutom allt detta så är förstås båten polerad och vaxad. Botten är slipad och struken två gånger med Jotuns vita Racing VK, en färg som visade sig vara väldigt svår att få tag i. Till slut fick jag dock tag på den på Båtverket i Björlanda Kile. Tack för det!

Ninja bottenmålad

Samtliga skot och fall har tvättats och gennakerfallet har skalats ca 7 m och splitsats.

Nu återstår bara småfix innan det i helgen är dags för sjösättning!

JIPPI!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *