Tjörn Runt 2016

Har blivit dåligt med inlägg här på bloggen under sommaren. Tänkte i alla fall skriva av mig lite kring årets Tjörn runt och så får jag återkomma senare med texter om övriga händelser från sommaren.

Efter en närkontakt med den bohuslänska graniten står Ninja på land och vi var utan båt inför säsongssavslutningen. Pappas NF stod visserligen kvar på tomten men den hade tidigare under sommaren fått en ny ägare efter dryga 4 år på land. Då fick vi idén att bjuda ner de nya ägarna från Stockholm och tillsammans med dem segla Tjörn runt med NF:en. Det visade sig att Björn tyckte att det var en strålande idé så det var bara att skrida till verket.

Helgen innan Tjörn runt sjösatte vi NF:en och efter att ha mastat och fått på seglen var vi ju tvungna att ta en testtur för att se att allt funkade. Den seglingen genomfördes i strålande väder med pappa som rosman.

Vi  vet att det finns potential i NF:en om vi får rätt förhållanden och på blur.se omnämndes vi som en av förhandsfavoriterna till att ta hem vår startgrupp. Kul såklart men visst kände man viss press, inte minst med tanke på att vi inte seglat båten sedan 2011.

Björn och hans son Mattias kom ned från Stockholm på fredagkvällen och tidigt på lördagsmorgonen lämnade vi viken. Vi var fem stycken ombord, Annika, Björn, Mattias och Peter x 2. Prognosen pratade om relativt lätta vindar från SO. På morgonen var det väldigt lätta vindar. Spanade in de tidiga startgrupperna där det verkade rätt fint att starta ungefär mitt på linjen. I stort sett alla verkade också gå under Tjörnbron.

Vi startade i startgrupp 8 med 34 båtar. Som vanligt är de vassaste IOD:erna svåra att tas med. En intern målsättning för dagen var annars att försöka bli bäst av de 7 anmälda NF:arna. Misstänkte dock att Peter Bäcklund kunde bli svår att slå då han placerat sig fint med sin NF på Tjörn runt de senaste åren. Då vi var enda NF utan inombordsmotor så hade vi klart högre SRS än de övriga och behöver ju därmed vara en bit före de andra för att kunna slå dem.

Vi startade enligt plan mitt på linjen. Det var lite svårt att se båda de röda flaggorna som utgjorde startlinjen men kändes som vi vara ganska nära linjen. Tyvärr var det inte mycket till tryck i vinden. Kändes som de som startade uppe närmare Stenungsön hade lite bättre tryck i början. In under Tjörnbron är det fortsatt lätt och det kommer en och annan ”privatare” och det ser nästan komiskt ut när enstaka båtar kommer forsande med god fart och plöjer igenom hela fältet. Strax efter bron ser vi tyvärr redan en och annan båt från startgrupp 9 som startar 5 minuter efter oss. Martin Ekhed med Chessen passerar bla här.

IMG_2296[1]

Strax efter start på väg mot Tjörnbron

 Tycker inte att det ser ut att vara speciellt mycket vind väster om Lilla Brattön så vi bestämmer oss för att ta den östra sidan vilket nog inte var så dumt. En aning medström talar också för att det borde vara rätt vägval. Vi går ganska fint en stund efter Lilla Brattön också. Håller kurs mot en liten ö för barbords halsar och tvingas välja om vi ska slå upp mot fastlandet eller falla av och gå i lä om ön. Efter lite diskussioner väljer vi att gå i lä om ön, dels för att detta är i linje med den kurs vi ska och dels för att det just då inte ser ut att vara mycket tryck uppe närmare fastlandet. Vi stärks i vårt vägval då vi ser att Michael Collberg med sin Express följer efter i vårt spår. En liten stund senare var det slut på det roliga då vinden dog ut helt för oss. Vi ligger stilla mitt i fjorden och ser båtarna längre fram i fjorden ha spinnakrar uppe, och de verkar faktiskt fyllda. Efter en stund ser vi dessutom att båt efter båt en liten bit till öster om oss, närmare fastlandet, sätter spinnaker och glider iväg. Otroligt frustrerande att se startgrupp efter startgrupp passera och vinden tycktes aldrig nå fram till oss.

Inne vid Tjörnlandet ser vi några IOD:er, nån NF och Chessen. Trots att dessa ligger väldigt nära varande så får IOD:erna och NF:en lite vind och kan dra iväg medan Chessen mfl ligger kvar, parkerade. Detta börjar låt som VM i bortförklaring, jag vet 😉

Tills slut når viden även oss och då börjar jakten. Tyvärr är ju en framskjuten totalplacering troligtvis körd men kanske kan vi fortfarande fajtas om en bra placering i gruppen. Efter att ha sträckt en stund för bb-halsar öppnar det upp såpass så att vi kan sätta spinnakern. ätt vind och spinnaker är ju vår favoritbog med denna båt så nu börjar vi plocka på allvar.

IMG_2313[1]

Äntligen spinnaker!

I höjd med Rönnäng är vi ikapp och passerar NF SWE 304, vår systerbåt, som i Sven Johanssons ägo vann Tjörn runt totalt 1985. Relativt många båtar väljer att gå innanför Tjörnekalv men vi seglar runt. Vi Berlin lägger vi en väl utförd gipp över till sb-halsar och passerar samtidigt ytterligare en NF. Nu har vi bara Peter Bäcklunds NF kvar före oss i spåret.

Vi seglar den klassiska vägen via Klädesholmen och sätter därefter kurs (343 grader) rakt mot det berömda Djävulshålet. Kändes förövrigt inte som om båtarna som tog vägen innanför Tjörnekalv hade tjänat på det vägvalet. På väg mot Flatholmen seglar vi förbi en Monark 700. Den är seglas visserligen mycket väl av rutinerade Bosse Erlandsson och slutar på en 12:e plats på lilla Banan men med ett srs på 0,995 och en starttid 15 minuter efter oss är det lätt att förstå hur mycket tid vi tappat när vi låg parkerade i början av racet.

Mot Kyrkesund håller vi ett fint spår en bit ut från Tjörn-landet och vi fortsätter att passera flera båtar. NF:en framför oss som vi jagar blir större och större. Vi fortsätter att hålla vårt lä-spår genom Kyrkesund och smiter igen fint, nästan utan att få stopp. Faktiskt kul att segla genom Kyrkesund igen efter att ha seglat stora banan med Ninja de senaste åren. Ute ur sundet är det bara att segla så snabbt som möjligt fram till Vannnholmen, som också är platsen för mellantid nr 2. Har roat mig med att analysera tiderna mellan Kårevik (Rönnäng) och Vannholmen och vi är på denna sträcka näst snabbast (korrigerad tid) på Lilla Banan, bara slagen med några sekunder av tre generationer Oskarsson med sin Accent. Vi är också klart snabbast i vår startgrupp på denna sträcka.

IMG_2317[1]

Närmar oss Vannholem

Under kraftledningen får vi plocka ned spinnakern och skota hem seglen. Vi är nu nästan ikapp ovan nämnda Accent (som också startat 15 minuter efter oss) och försöker segla smart i motströmmen. För vår del är det kryss som gäller i Stigfjorden. Har förstått att tidigare båtar kunnat sträcka, eller t.o.m. föra sina undanvindssegel hela vägen in mot mål. Kryssen in mot målet i Stigfjorden går fint, även om vi nu inte har samma edge som vi hade under spinnakerbogen.

Tyvärr lyckas vi inte hämta in hela försprånget och bli första NF i mål, men vår uppsegling räckte i alla fall till att bli näst snabbaste NF och 8:a i vår startgrupp, 74:a totalt. Kan inte låta bli att spekulera lite över hur långt det hade kunnat räcka om vi inte fastnat i början av seglingen. Hade vi kunnat förutse detta på något sätt och placerat oss annorlunda? Får analysera detta lite mer i lugn och ro och se om vi kan lära oss något av detta. Gillar inte att skylla på tur eller otur. För att citera Ingemar Stenmark ”Jag vet inget om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”.

IMG_2331[1]

Jagar den blå NF:en i Stigfjorden.

På sträckan Kårevik – Mål hade vi 38:e snabbaste korrigerade tiden och då har ju många båtar kunnat segla genom Stigfjorden utan att behöva slå. Vi är bara en knapp minut efter Oskar på denna sträcka, vilket får var en indikator på att vi seglat bra. Alla resultat finns här.

Grattis till Emil Sandberg so i sitt 44:e Tjörn runt tog hem totalen på lilla banan. På stora banan segrade Thomas Dahl med en Melges 24:a.

Som helhet var det dock en go segling och jag har svårt att tänka mig en bättre överlämning av NF:en till de nya ägarna. På söndagen tog vi upp båten igen och när detta skriva är båten framme i Stockholm. Är säker på att Björn och hans familj kommer att få glädje av ”Attack” och hoppas att de kan utmana ostkust NF:arna med Nisse Virving i spetsen.

Nu ser vi fram emot en ny säsong med Ninja men vem vet, vi kanske tar en tur till Stockholm vid något tillfälle och gastar ombord på Attack någon gång.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *