Tjörn Runt 2012

Tjörn runt tillhör ju en av årets höjdpunkter.  I år var det ju extra spännande eftersom jag för första gången skulle delta som rorsman efter 25 som gast.  Har ju annars seglat TR sedan 1985 (som 11-åring), de två första åren med IF och därefter med NF:en.  En 4:e plats totalt har det blivit som bäst 2001.

Förutom Hasse som har många TR bakom sig skulle det bli första varvet runt ön för övriga i besättningen, Terese, Annika, Daniel, Henrik och Peter. För första gången denna säsong hade vi lyckats mönstra på sju personer.

Att vi i år seglade med Ninja innebar såklart att vi startar i en tidigare startgrupp än vad vi vant oss vid med NF:en. På pappret kändes gruppen klart spännande.

Vi möttes av en grå och regnig lördagsmorgon. Vinden var något friskare än vad prognoserna aviserat. SO på morgonen för att under dagen sakta vrida över mot SV.

Rorsmansmöte

Vi startade ungefär på mitten av linjen efter att ha iakttagit tidigare startgrupper. En båt som missat sin start i föregående startgrupp kom iväg ungefär parallellt med oss och störde oss tyvärr en del.

Håller oss på Källösidan när vi passerar under Tjörnbron och stärkta av det lyckade vägvalet två dagar tidigare så valde vi att gå öster om Lilla Brattön. Tyvärr betalade sig detta vägval inte på samma sätt denna gång. Vår bedömning var nog att det inte spelade så stor roll vilken sida av Lilla Brattön man valde vid denna upplaga av Tjörn Runt.

Vinden tilltog något och det kändes bra att var sju personer ombord. Alla börjar hitta sina roller vilket kändes lovande för framtiden. Efter lite tjöt från Terese så lyckades vi till och med få besättningen att hänga ut rejält också. Tendensen var som så många gånger för att man skulle hålla sig nära Tjörnlandet. Tyvärr är vi lite sena att ta oss dit från vår position öster ut. Vi ser att våra konkurrenter i J92:an Jalla har gått fint inne vid Tjörn-landet och är nu före oss. Det visade sig senare att de första startgrupperna i stort sett hade kunnat sträck igenom Hakefjorden helt uten, eller med bara något enstaka slag.

Vi kommer ikapp Cheetah 30 vilket kändes som ett bra kvitto på fart. Det visade sig dock att de seglat omkring med rejält med sjögräs runt den nya T-kölen. Efter att blivit av med det höll de en helt annan fart men jag tycker att vi lyckas hänga med dem riktigt bra. Det är helt klart att 7 personer på kanten gör gott. Några båtar kör med ett rev i storen men jag tycker att vi balanserar fint och rodertrycket känns bra. Peter AA som kör storskot börjar få in känslan riktigt bra. En intressant sak inträffade i höjd med Dyrön när vi ligger för barbords halsar. Har Niels Flohr med sin Bavaria 32 Turbo precis framför oss och han stör oss förståss en hel del. Efter en justering av trimmet kan vi dock plötsligt gå påtagligt högre och fortare. Tänk om vi kan hitta den växeln hela tiden. Det finns helt klart en potential som vi ännu inte fått ut.

Går utanför Tjörnekalv och vi ha innan start pratat om att undvika Kyrkesund om vinklarna därigenom skulle bli för platta. Precis det läget befann vi oss nu i och att plattlänsa genom Kyrkesund med vår G3:a kändes inte lockande. Vägvalet blev istället att gå utanför Härön och vi passerade ut via Eggskär-passagen. En bit före oss ligger Cheetah som gjort samma vägval. Borta vid Klädesholmen ser vi Jallas turkosa gennaker. De tänker uppenbarligen gå igenom Kyrkesund. Blir spännande att jämföra vägvalen när vi möts.

Strax innan Eggskär så blir vi passerade av Ean 410:an Alice som startat i den senare shorthanded-startgruppen.

IMG_1983

Efter Eggskär kan vi sätta gennakern och vi får en fin repa fär vi vid flera tillfällen ser loggen visa över 10 knop. När vi sedan börjar falla av något (med förhoppningsvis högre VMG) sjunker förstås farten någon. Det blir några gippar och precis utanför Härön lättar vinden lite så att vi får segla i lite brantare vinkler. Ligger för barbords halsar mellan 7-7,5 knop och börjar planera för en gipp. Får en upplysning om att vi har kurs mot ett grundflak och strax bör gippa. Precis i vår gippvinkel ligger dock en H-båt som är ute och cruisingseglar varför jag tycker att vi väntar några sekunder med gippen för att kunna gippa akter om den. Precis när vi inleder gippen inträffar det som inte får ske. Det smäller till! BANG!!! Båten studsar och roterar samtidigt och lägger sig ned på styrbordsidan. Det var uppenbart att vi seglat på något. Jag tittar i vattnet efter grundet men kan inte se något. Det måste dock ha varit det grundflak som jag blivit varnad om som vi seglat på.

Båten står inte på och vi kan falla av och få fart igen men dagen är förstås förstörd. Märker snabbt att allt inte står rätt till. Båten rör sig konstigt i vågorna och efter en invändig inspektion kan vi konstatera att vi tar in vatten. Den elektriska självlänsen startas och vi kompletterar med den manuella pumpen. Eftersom det är relativt lätt undanvinsdsegling kvar genomStigfjorden bestämmer vi oss för att fortsätta segla. Vi ringer till Myggenäs Marina och får tag i Eric som lovar att stanna kvar och invänta oss. Otroligt bussigt av honom.

Kan konstatera att vi tappat några minuter på Jalla men någon av dessa är ju direkt kopplat til grundstötningen och gissningsvis hade vi tappat minst lika mycket på en läns genom Kyrkesund.

Stigfjorden blir en ganska trist historia med fokus på annat än kappsegling.

Vi går i mål som 23:a av 52  i stargrupp 5. Efter målgång tar vi ned seglen och startar motorn för att gå raka vägen till Almösund och Myggenäs Marina där vi omgående får lyfta båten. Det är ingen vacker syn som möter oss när båten kommer ur vattnet.

IMG_1996

Bara att inse att säsongen är över och ringa försäkringsbolaget.

IMG_1997

 

 

2 Svartill “Tjörn Runt 2012”

  1. Per A skriver:

    Hur har det gått med rep av båten?
    Hoppas ni glömmer detta snart och kommer köra hårt nästa säsong med 🙂

    • ninja skriver:

      Hej Per!
      Kul att du hittat in hit…
      Reparationen är klar och vi är grymt taggade inför säsongen 2013. Du kan läsa om reparationen i inlägget ”Ninja reparerad”.
      Vi hörs!
      /Peter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *