Start & målövning 2012

Stss start o målövning på torsdagskvällen innan Tjörn runt är ett bra tillfälle att samla besättningen och känna lite på startområdet inför TR. Att samla besättningen gick sådär så  Daniel och jag fick köra shorthanded. Eftersom vindarna var tämligen lätta så passade det ganska bra.

Vi planerade att starta på den nedre tredjedelen av startlinjen för att kunna sträcka upp mot Källön. Lite lurigt att starta med så pass många olika båtar i samma startgrupp. Var lite tidig mot linjen och eftersom vi inte vill bromsa i den lätta vinden blev valen att falla av något före start. Detta innebar tyvärr att vi gav bort stora delar av den lucka i lä som vi hade skaffat oss. Vi kom iväg bra på skottet och skar linjen med relativt god fart. Tyvärr hade vi Jonnie Berntssons Edin Progressiva, Bengt Falkenbergs First 40 Teknova och Hans Johanssons nya XP 38:a Blues en bit ner i lä och vi hade så klart ingen chans att hålla samma fart och höjd som dem. Snart befann vi oss därför i mycket störd vind bakom dem. Att slå var inget alternativ i början utan det var bara att försöka segla lågt och fort för att försöka komma ur den störda vinden.

Framme vid Källön var det dags att börja kryssa. Vi höll oss nära på Källösidan under Tjörnbron och fick en relativt bra passage. I vanlig ordning skiftar positionerna en del här. Som vanligt var duktiga seglare som Hans Oskarsson och Urban Ristorp väl framme i fältet. De tre snabbaste båtarna med Jonnie Berntsson i spetsen hade redan skaffat sig ett bra försprång och valt vägen väster om Lilla Brattön.

Vägvalet öster eller väster om Lilla Brattön är ofta avgörande på Tjörn Runt och vi hade redan innan start bestämt oss för att gå öster om Lilla Brattön. Tillsammans med en Afrodite 101 var vi de första båtarna som gjorde det vägvalet. Kombinationen av att tvingas falla några grader och lättande vindar (delvis beroende av lä bakom ön) gjorde att vägvalet inte kändes speciellt bra i början. Erfarenhetsmässigt brukar det dock vara på detta sätt – man får ha tålamod och vänta in effekterna av vägvalet. Efter vad som kändes som en evighet fick vi dock vind igen och kunde sakta börja lova upp till dikt bidevind för styrbords halsar. Afrodite 101 går betydligt lägre och känsla är att de är rökta. Snart ser vi den gula rundningsbojen söder om Lilla Brattön men vi ser inga andra båtar. Edin Progressiva borde redan ha rundat men vi borde kunna se Teknova och Blues för så långt före kunde de väl ändå inte vara? Vi kunde fortfarande inte se någon mer båt på väg mot bojen men plötsligt ser vi ett mörkt segel sticka upp innanför Lilla Brattön. Är det Teknova?

Det visade sig att vårt vägval blev en riktig hit. De båtar som gått väster om Lilla Brattön hade fastnat rejält och vi låg nu två i fältet efter Jonnie Berntsson. Strax efter vred dock vinden rejält och Afrodite 101:an som låg nere till vänster och kunde slå på vridet och fick ett rejält lyft som bar hela vägen upp mot bojen. Om detta var planerat så var det riktigt snyggt seglat. Vi rundar bojen som tredje båt – före Teknova!

Avvaktar med att sätta gennakern i den allt lättare vinden. Det har dessutom vridit emot ytterligare så att det blir för brant för gennaker. Väljer att gå väster om Lilla Brattön på vägen tillbaka och möter då större delen av startfältet. Någon gratulerar till vägvalet. Skön känsla!

Tyvärr dör vinden helt och efter att i stort sett ha legat still en stund tvingas vi starta motorn precis som de flesta i vår omgivning. På vägen hem mot Grönvik passerar vi Jonnie Berntsson som ligger och guppar strax norr om Tjörnbron. Tror bara att det i slutändan blev de som hann i mål inom maxtiden.

Synd att vi inte fick chans att fullfölja racet med tanke på vår fina placering vid rundningen men det var en skön känsla så länge det varade och det ger lite självförtroende inför Tjörn Runt.