Pater Noster Race 2016

Pater Noster Race är en väldigt trevlig segling även om vi Inte lyckats få till det på detta race, varken med NF:en eller med Ninja. Vi smygstartade kappseglingssäsongen med att köra ett kryss-läns- race i Stenungsund en torsdagskväll veckan innan men detta blev vår första lite större tävling för säsongen med 61 anmälda båtar.

Trots en ganska dålig träning veckan innan seglingen var förväntningarna ganska högt ställda på en betydligt mer framskjuten placering än tidigare. Vi hade svårt att få ihop full besättning och kom till start med en mixad familjebesättning på endast 4 (Terese, Annika, Peter och Peter). Med en sydlig vind på 4-6 m/s var det kanske inte helt fel även om vi kände att vi saknade en några extra händer och kilon vid ett par tillfällen.

Vi lämnade Grönvik tidigt på morgonen och var på plats i Skärhamn en dryg timma innan vår starttid. Det blåste en sydlig vind på 4-6 m/s. Efter en helt ok start följde några sträckbogar där vi gick okej mot J/97:an Jesus for life och X332:an X3m som startade strax före men First 36.7:an Zigge First, som startade strax efter oss, gick klart snabbare. Även första X99:an tog in en del under dessa sträckbogar.

PNR 2016 1

Foto: Stefan Busck

 

Dessa bogar har vari lite av vår akilleshäl då vi lider av relativt kort vattenlinje i förhållande till vårt mätetal. Större båtar med längre vattenlinje går ofta bättre än oss på dessa bogar och denna gång hade vi också lite får få kilon på kanten. Intressant att  notera att Peter G i sin racerapport skrev att man med J/111:an hade seglat ganska jämt med de större båtarna på denna sträckbog så det finns kanske hopp…

Kryssen ut mot Pater Noster gick bra. Vi valde en väg relativt mycket åt vänstersidan utan att vara extrema. När vi väl började ta oss ut mot Pater noster försökte vi hitta strömlä mellan skären. På denna kryss tog vi in rejält på Jesus som gick ut tidigare i strömmen. Känslan att vi höll avståndet bra till närmaste X99 också men de båda First 36.7 orna Rebell Yell och Racoon gick fortsatt fint.

Kunde kanske hållit oss ännu mer åt vänster innan den långa BB-bogen ut mot Pater Noster?

Efter rundningen av Hamneskär blev det sträckbog igen. I början låg TWA kring 80-90 grader för att sedan öka något. Detta var definitivt för brant för att kunna köra A2:an. Vi riggade en barberhaul för att få ut focken skotpunkten i sidled och fick därmed bättre form på focken. Efter en stund hade vinklarna blivit såpass stora att Jesus kunde sätta sin planare slörgennaker och började då att dra ifrån ordentligt. För oss var det bara att vänta ytterligare och frustrationen ökade.

Saknar ett sådant segel. Får se vad som går att fynda på Blocket 😉

Till sist gick det att sätta A2:an även om det var på gränsen. Vi fick ta ned den en gång då det blev för brant men kunde sätta den strax därpå igen. Gippade runt pricken vid Mitholmarna och gick som tåget in mot Wallhamn. Har var det fint samspel mellan trimmer och rorsman, även om vi var overpowered balanserade vi på rätt sida om broachen och här gick vi något snabbare än Racoon. Hade det gått ännu fortare med en mer slörbetonad gennaker?

PNR 2016 2

Foto: Stefan Busck

 

Länsen in mot Stenungsund blev rolig. Relativt platt och kanske inte en drömbog med gennakler kanske men jag skulle vilja säga att detta var den bästa läns vi gjort med Ninja. Gipparna satt bra. Vi seglade ikapp och förbi X3M.

In mot mål blev det trångt och det gällde att planera sina gippar väl. Tycker att vi gjorde det bra men det är omöjligt att inte blir störd vid något tillfälle. Gick i mål precis före en IF och Swedstar 370 Stella (vilket nu även har rättats till i resultatlistan).

Efter ett kort stopp vid Stss brygga blev det hemsegling med juniorgastar.

Vann gjorde omöjliga Hans Oskarsson med Accenten Oskar. GRATTIS!

Vi kom på en 31:e plats. Seglingen gick något snabbare än beräknat men ändå inom spannet då man inte räknar om resultatet. Detta gav de mindre båtarna en viss fördel. För oss hade en eventuell omräkning inte inneburit någon större förändring av placeringen.

Alla resultat här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *