Pater Noster Race 2013

Denna helg var det äntligen dags för första kappseglingen för säsongen. Helgen inleddes med att Terese och jag seglade båten till Skärhamn på fredagskvällen.

Skärhamn fredagkväll

Lördag och tävlingsdags. Besättningen mönstrade på och för denna segling hade vi nöjet att ha med Jonas som ny gast. En rutinerad CB33 seglare.

Målsättningen för dagen var given – förra årets blygsamma 55:e plats skulle förbättras, och gärna med bred marginal.

Nordostliga vindar förutspåddes på mellan 7-10 m/s med byar något däröver. Att solen dessutom höll sig framme innebar härliga seglingsförhållanden. Möjligen hade man önskat en vindriktning med lite mer gennakersegling men man kan ju inte få allt. Laguppställningen för dagen var Terese (fördäck), Henrik (mast), Daniel (focktrim), Jonas (Stortrim) och Peter (rorsman). Med tanke på vindstyrkan och att större delen av banan skulle bli kryss hade det suttit fint med åtminstone en gast till men nu var det bara att gilla läget.

Tävlingsledningen valde banalternativ 2 vilket innebar en rundning av Pater Noster skären. NO vind innebär små vågor och att ta ut startfältet dit innebär ingen risk i sådana förhållanden trots den relativt friska vinden. Det är alltid lite pyssel att få fram en exakt starttid när det handlar om jaktstart enligt srs. Kunde konstatera att min klocka gick något före den officiella tiden men istället för att synkronisera klockan tänkte vi justera för detta när vi startar starturet 10 min innan start.

De tidigare startande båtarna såg ut att bära sina undanvidssegel bra ut mot bredbåden. Lite lurigt att tajma linjen bra när det handlar om undanvidsstart i byiga förhållanden. Tanken var att inte sätta stora gennakern innan start utan passera startlinjen för att segla lite högt ett par båtlängder för att därefter sätta A2:an. På väg mot linjen lättar vinden plötsligt ut betydligt och vi blir sena över linjen. Följer sedan planen och får upp gennakern. Dynamic 35:an som skulle starta samtidigt med oss verkar ha gjort en ännu sämre tajmning öve linjen för de är bakom oss. Vinden fyller i igen och nu blir det ett härligt drag i nylonet. Vi känner hur Ninja lyfter i vattnet och skjuter iväg och vår första planing med denna båt är ett faktum. Äntligen!

Efter 5-10 min segling slås vi plötsligt av tanken… Jäklar, vi har startat för tidigt! När vi skulle starta starturet har vi dragit från differensen mellan min klocka och den officiella tiden, istället för att addera den differensen. Trots att vi var sena över linjen har vi alltså startat för tidigt. Ska vi ta ned gennakern och vända? Efter att ha övervägt detta i några sekunder bestämde vi oss för att köra på och ta det tidstillägg av +5 procent på den seglade tiden som man åker på vid tjuvstart. Extremt korkat av oss att tjuvstarta på detta vis men likväl är det lätt gjort när man snabbt ska beräkna en differens mitt i allt annat. I fortsättningen ska vi se till att alltid ha en synkroniserad klocka så att vi därmed eliminerar denna typ av misstag. Även IMX-40 Gertrud tjuvstartade – enligt uppgift med hela 15 min.

PNR 13 00

Gjort är gjort och nu fokuserar vi istället på att segla båten så fort som möjligt. Kan konstatera att vi har ett klart fartövertag på J/97:an ”Jesus for life” som startat några minuter före oss. Dags för dagens första gipp. När det är mycket tryck i grejorna blir alla manövrar lite svårare. Känslan i båten var lite lik den i en laser under en hård undanvind. Ett av tricken är att lägga gippen när man har högsta farten för att därigenom minska trycket i seglen. Lyckades väl sådär med detta. Tror att vi är lite för defensiva och gennakern trasslade in sig runt förstaget. Det blev en händelserik gennakerrepa ut till bredbåden. Ömsom vin ömsom vatten skulle man kunna säga. Bra fart och kurs när vi har koll på gennakern men tämligen usla gippar (här fordras mer träning) och 3 broachar. Allt strul gör att vi förlorade ganska mycket. Såhär i efterhand kunde man kanske ha funderat över om vi skulle valt lilla gennakern istället men då hade vi nog inte planat, inte lärt oss lika mycket och inte haft lika roligt. Terese fick slita hårt på fördäck.

Fördäck

En tröst kan ju vara att vi inte var ensamma om att broacha denna dag. Toppnoteringen blev 11,86 knop på vår nykallibrerade logg som definitivt inte visar några glädjesiffror (snarare tvärtom?). I samband med den sista struliga gippen väljer vi istället att ta ned gennakern i god tid innan rundningen. Väljer att inte sätta focken förrän efter rundningen, vilket i det läget kändes som ett sjömansmässigt bra val – men vi tappar ju förstås lite distans.

Efter Bredbåden följde en följa John-betonad halvindsbog. Här hade det behövts fler kilon på relingen. Svårt att hålla samma fart som de större båtarna men tycker fortfarande att vi håller ganska jämna steg med J/97:an som vi ser en bit fram. Sedan var det åter dags för en gennakerbog och vi valde denna gång att byta till den lilla G3:an. Även  här blev det bra tryck även om skillnaden mot den stora var enorm. Tyvärr tvingas vi nu att skära mer och får segla längre väg. Ser J/92:an Jalla sakta närma sig bakifrån. De har valt samma spår som oss men ser ut att gå lite fortare. Misstänker att de har valt en större blåsa. Vi gör en problemfri gipp över till barbords halsar och ligger i en perfekt skärningsvinkel mot Dynan och Pynten. En behaglig bog med farter på upp över 11 knop.

PNR 13 01

Nedtagningen gick problemfritt och därmed hade gennakrarna gjort sitt för dagen. Nu började den långa kryssen in mot Stenugsund. Har till en början problem att hitta farten i båten. Höjdtagningen känns bra men känslan var att vi nog saknade en halv knop i speed. Jalla går helt klart fortare än oss nu, vilket kanske har att göra med att det såg ut att vara 8 man i besättningen. Det blir många kilon på relingen det. Det var dock skönt att slippa vågorna. Under den första långa barbordsbogen var vårt fokus att hålla ett lovartsläge för att inte bli överkörda och behöva segla i störd vind. Lyckas ganska bra med det men några båtar tuggar om i lä om oss.

Någonstans i trakten av Åstol är Jalla nästan bara någon båtlängd efter oss. Här smalnar det dock av en del och man man får börja beakta strömmar och vindskift. Vår bedömning var att vi hade motström och initialt var bästa vägvalet att hålla sig nära de mindre öarna. Vi lyckades dessutom tajma detta med ett par vindskift och ryckte åter ifrån Jalla en del. Ändrade här också en del i focktrimmet vilket gjorde gott. Att vi hittade ett flyt och tajming med storskot och travare i takt med byarna gjorde att vi nu kände att kryssfarten var bättre. Jämfört med target speed så saknas dock fortfarande några värdefulla tiondelar. Efter ett tag bytte vi sida till Tjörnlandet och upplevde ett tag att vi faktiskt till och med hade medström där. Hittade så småningom en bra barbordsbog som tog oss ned mot mittmärket vi skulle runda. Börjar nu segla om flera mindre båtar vilket kändes kul och inspirerande. Nästan framme vid märket ser vi en båt som mastat av. Det är vår klubbkompis i ÖKK, Per Jacobsson som råkat ut för ett mastbrott med sin Express. Lider med honom, sådant är alltid trist.

Efter rundningen av mittmärket tar vi sikte på nästa rundingsmärke utanför Wallhamn och det blir en halvvind dit. Vi möter nu de ledande båtarna, den alltid snabba Omega 30:an Lova och Dynamic 35:an som är imponerande långt före. Lite kul att få se täten på detta vis. Nu kommer också Blur och seglar om oss. Vi seglar lågt på speed i början för att skapa lite lycka till de långsammare framförvarande båtarna så att vi sedan kan lova upp lite mer när det lättade ut närmare Wallhamn.

Rundning Wallhamn

 

Genom detta sätt att segla samt bra rundningar passerade vi åtminstone 5 båtar. Kul när det blir lite trixigt och rundningarna blir tajta. Efter att rundat inne mittmärket igen fortsätter kryssen in mot mål i Stenungsund. Vi väljer nu att gå nära fastlandet för att få strömlä. Hittar åter ett ganska bra flyt. Vi har X332:an en bit framför oss liksom First 30:an. Känns som om vi seglar ganska jämt med dem, eller kanske till och med en liten edge. Sakta sakta närmar vi oss. Kommer in mot Stenungsön nära dess västra kant. Vill ogärna slå upp ytterligare ifall det skulle lyfta så att vi kan bära hela vägen in till mål. X332:an ligger framför oss och First 30:an en bra bit upp i lovart. Med lite flyt och en gnutta skicklighet lyckas vi hålla oss längs läsidan hela vägen in mot mål där vi genom att ”blya” även tog oss förbi mållinjens yttre begränsningsboj. Vi var före First 30 över mållinjen och åtminstone väldigt nära att passera även X332:an. Hade nog seglat in ett par minuter på dessa båtar under kryssen vilket kändes som ett skönt kvitto.

Om vi för en kort stund bortser från vår tjuvstart så skar vi nog mållinjen som 34:e eller 35:e båt, vilket är 20 placeringar bättre än förra året. Men tjuvstart är tjuvstart och det går inte att bortförklara. Detta innebar att vi fick omkring 15 minuters tillägg på vår seglade tid och slutade på en 58:e plats totalt. Synd, men det finns definitivt glädjeämnen att ta med sig från denna dag och i det stora hela kändes det som ett steg uppåt på vår utvecklingskurva.

Grattis till Magnus Lundberg med besättning i Dynamic 35:an som tog hem segern ganska klart! Imponerande också av Cheetag 30 att bli fyra trots att större delen av seglingen var kryss.

Alla resultat hittar ni här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *