Orust Inshore Race 2012

Kappseglingsdags igen och återigen visar sig västkusten från sin bästa sida. Kanonväder – dock lite dåligt med vindpå morgonenmen enligt YR skulle det komma vind. Vi har ju haft ett hyfsat track record med NF:en i detta race så vi hade ju ett och annat att bevisa. Terese och jag skulle ju dessutom segla shorthanded idag så det kunde bli tufft att komma topp tre. Bekvämt med den korta tillfartsseglingen från Grönvik till Svanesundpå morgonen. Gick bort till Svss klubbhus för registrering och en kaffe o macka samt lite tjöt med övriga deltagare.

17 anmälda båtar med ett spann från Nord 80 med SRS 0,969 upp till Cheetah 30 med SRS 1,310. Tyvärr något färre än förra året då hela 25 båtar kom till start. Till förhandsfavoriterna hörde Oskarssons med Accenten och Samuelssons i sin HP 1030. Tyvärr kom inte Cheetah 30 till start. Seglingsledningen hade valt att ”låna” ÖKK:s rundningsmärke #7 som skulle tas om styrbord för att därefter runda Farholmarna, sedan norrut igen för att köra några kortare vändor utanför Svanesund så att publiken skulle få sitt.

Vi startade vid yttre bojen för maximalt tryck och kom iväg bra. Lyckades till och med få en extra körare inifrån viken, vilket givetvis tacksamt togs emot. Närmar oss färjelägret och ser att vi redan tagit in mycket på flera av de framförvarande båtarna. Har en Dehler 36:a bakom oss som dock verkar segla ganska fint. Framme vid rundning av 7:an har vi passerat några båtar och hållit Dehlern bakom oss. Det är motström och vi väljer att fortsätta söderut längs fastlandet för mindre motström. Några båtar har slagit över ganska tidigt men Melges 24:an följer efter i vårt kölvatten. I höjd med Grönvik vid C-bojen slår vi över till barbords halsar för att ta oss över Hakefjorden. Går fint mot i stort sett alla övriga båtar och har helt klart valt en bättre väg än de som går över fjorden tidigare. Börjar närma oss Farholmarna och ser Oscarssons som nu är uppe i ledning – men de är inte såå långt före. Bör inte vara omöjligt att komma ikapp och förbi! Samuelssons verkar dock gå fint en bit bak. Samtidigt som vi seglar runt Farholmarna passerade vi en H-båt och en annan Accent. Före oss är nu bara Oskar och Per Jacobsson i sin Express men det skiljer bara ca 100 m upp till täten.

Söder om Farholmarna och spinnakrarna kommer upp. Vi sätter även vår gennaker men det är ganska lätt nu. Skulle vilja lova något men vill samtidig inte komma i lä bakom Lilla Askerön. Att gippa är inget alternativ. Försöker segla lågt men får då helt stopp och gennakern kollapsar. Lovar för att få lite drag men kursen blir då mot Stenungsund istället för mot Svanesund. Nu kommer frustrationen krypande igen. Oskar och Per Jacobsson kan med välfyllda spinnakrar länsa med bra tryck mot Svanesund medan vi alltså seglar åt motsatt håll! Under denna del av banan kommer också HP 1030 ikapp och går om oss.

Så äntligen får vi lite tryck och kan gippa över till barbords halsar och få lite tryck igen. Åter igen tar vi upp jakten på de två båtarna i täten men de har dragit ifrån rejält. Åt Samuelssons känns det inte som vi kommer kunna göra så mycket. Gäller istället att hålla undan för Melges 24:an. Det blir en härlig brant slör norrut med bra tryck i grejerna, ibland t.o.m. På gränsen till för mycket power men Terese skötte gennakertrimmer storartat och var med och släppte något i byarna. Var emellanåt uppe i dryga 7,5 knop och lägg därtill en go medström så blir resultatet att vi tar oss mot Svanesund i riktigt bra fart. Strax innan Kolhättan ser vi dock något märkligt, Per ser ut att ha fastnat i den gröna lysbojen. De kommer dock snart loss och tuffar vidare. Melges 24:an som haft lite problem med för mycket power i byarna har vi fortfarande bakom oss.

För oss som bara är två, och framförallt för Terese, blev det nu lite svettigt. Ut med focken, ned med gennakern, runda märket, skota storen och focken, trimma om till kryss, upp och kräng…. denna rundning gick dock helt och vi gör en kort kryss upp till nästa märke. Dags att runda igen, tyvärr tog vi ned gennakern på fel sida så det blir till att gippa innan sättning. Rundar, faller av, slackar skoten, gippar storen, akterliket fastnar i häckstaget, gissar gennakern, ut med peket, drar i tacken, något kinkar. Inte världens bästa sättning men tillslut har vi fått gennakern att fylla igen och gippat tillbaka. I denna manöver saknades verkligen några par händer, men vi löste det i alla fall. Melges 24:an har tyvärr kommit ikapp oss nu. De ligger i lovart om oss i kurs mot fastlandet. Passar på att trycka dem lite närmare land och bort från det bästa trycket och ut ur medströmen. Gippar sedan ut i fjorden igen. När vi sedan möts igen efter ytterligare en gipp har vi plockat in lite och har dessutom fördelen av att komma för styrbord. Rundar upp med melgesen utanför oss. Tyvärr hinner vi inte riktigt med alla moment vid rundningen så de kommer förbi vårt lä innan vi fått upp farten.

Slår och går in mot fastlandssidan för den avslutande kryssen. Bra tryck där nu och känslan är att vi har bra strömlä också. Går om melgesen igen och har nu lite flyt igen. Håller oss nära land innan det så småningom är dags att ta sig över fjorden in mot målet utanför Svanesund. Ser att vi tagit in mycket på Per i Expressen och tror att tag att vi ska kunna nå honom för styrbord. Tyvärr går vi i mål ett par båtlängder efter honom, på en fjärde plats.  Samuelssons gick i mål först och därefter Oskarssons.  Eftersom första båt gick i mål redan13:41och tävlingsledningen använt sig av startider med en beräknad målgång kl 16 borde det väl bli omräkning?

Tyvärr blir det ingen omräkning och det är väl det enda negativa man kan säga om denna dag. Hade man räknat om resultatlistan på korrigerad tid hade vi faktiskt blivit tvåa, och alltså t.o.m. slagit Oskarsson! Årets bästa race!? Skitkul att köra shorthanded med frugan!

Efter målgång följde sedvanlig prisutdelningen utanför Svss trevliga klubbhus. I vanlig ordning hade man ett välfyllt prisbord där man lottade ut priserna till deltagarna.

Kanonväder, bra arrangemang och en trevlig segling. Detta borde kunna attrahera ytterligare ett antal båtar till nästa är. Vi tänker vara med då i alla fall.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *