Nya gennakern provkörd

I söndags var det dags för Terese och mig att segla hem båten igen från Fiskebäck till Grönvik. Vi fick inte med oss någon ytterligare besättning denna dag men med tanke på de vädermässiga förutsättningarna kan man konstatera att de gjorde fel prioritering. Solen sken från en klarblå himmel och vi hade en sydvästlig vind på  4-6 m/s.

Efter lite fixande med båten kunde vi lämna Fiskebäck och sätta kurs norrut. Det blev en behaglig resa och vi fick chans att prova den nya GoPro-kameran och det nya fästet. Såg ett tips på nätet om att använda en gammal cykelslang som packning runt pushpit, vilket blev riktigt bra. Vi får återkomma med lite filmer när vi fått ordning på redigerandet.

GoPro Hero 2 HD

Strax norr om Grötö fick vi se en av de mycket snabba M32:orna vara ute och träna. Vid Kavlsund var det fikadags men strax därefter började suget efter att sätta nya gennakern bli stort. Gennakern låg packad och klar i säcken och skoten var förberedda. Bestämde oss för att sätta utanför Marstrand. När vi började närma oss kunde vi på långt håll se J111 Blur och IMX40 Gertrud ligga och träna på utsidan. Seriös satsning inför Marstrand Big Boat race!

Så blev det då äntligen dags att hissa blåsan. Sättningen gick planenligt och ganska snabbt fyllde seglet. En härlig syn! Trots att seglet enligt North ska vara 100 kvadratmeter upplevdes det inte som ett monster. Vår gamla G3:a kommer förstås att framstå som en näsduk i jämförelse. Seglet roterade ut fint i lovart och kändes lättrimmat. Vi gippade över till styrbords halsar och mötte Blur som kom kryssande mot oss.

Med gennaker på väg norrut

Fortsatte in i Hakefjorden och fick tilfälle att bekanta oss mer med seglet. Vi fick slipa på gipptekniken vid shorthanded och passade på att praktisera en del saker och tips vi fångat upp när vi torrseglat under vinterhalvåret. Kändes som ett bra upplägg med Terese vid rodret och att jag skötte trim och gippandet av gennakern. Blev nog 10-12 gippar och samtliga gick helt ok. En av förväntningarna vi haft på detta seglel var att kunna segla lågt och slippa frustrationen av att behöva segla halvvind fram och tillbaka över fjorden. Denna förväntan infriades. Att segla gennaker kändes plötsligt mycket enklare och en stor del av det tillfälligt stukade självförtroendet kom tillbaka.

Strax innan Stenungsund ökade vinden och det kändes i båten att planingen inte var långt borta.  Blåste nog 8-9 m/s och vi behövde segla brant för att komma upp mellan Lilla Brattön och Källön. Vi tog därför beslutet att ta ned gennakern och göra slut på det roliga för denna gången. Förutom att fördäcksluckan var låst så gick nedtagningen också bra och Terese lyckades få ned seglet i säcken. Längtar redan till nästa gång.

En ganska snabb slör senare låg Ninja förtöjd vid bojen i Grönvik.

Hur gick då vägningen i Fiskebäck kanske någon undrar? Den gick otroligt smidigt och Ninja vägde in på 2.840 kg vilket är knappt 300 kg mer än broschyrvikten (2.545 kg). Med tanke på den större  motorn, extra batteri, crusingpaket och annan utrustning hade vi väntat oss en viss övervikt men vi hade nog inte gissat på såpass mycket. Nu är allt i mätbrevsansökan ifyllt och inskickat till Svenska seglarförbundet så nu återstår bara en väntan på vad detta innebär i form av SRS-tal för 2013.

2 Svartill “Nya gennakern provkörd”

  1. Claes-Henrik Hansson skriver:

    Precis sålt min Grand Soleil 37 och funderar på en 92:a, men behöver sälja in till min båtlivs-glada, men inte race-glada fru. Var ligger båten, eller finns någon närmare Barsebäckshamn

    Claes-Henrik, 0704 807503

    • ninja skriver:

      Hej!
      Kul att du är sugen på J/92 och J/92s.
      Vi har vår hemmahamn i Grönvik norr om Stenungsund på Västkusten. Vet att det finns en annan J/92s i trakten av Helsingborg. Den 1-2 juni finns annars fina möjligheter att kolla in dessa båtar mm under Big Boat Race i Marstrand.

      J/92S är väldigt trevlig att segla och funkar att bo i under kortare semesterseglingar om man inte har allt för höga krav på komforten.

      /Peter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *