Ninja reparerad

I tidigare inlägg om Tjörn Runt 2012 beskrevs hur förra årets säsong fick ett abrupt slut när vi olyckligtvis gick på grund utanför Härön. Bilderna efter grundstötningen ser inte roliga ut och det är inte konstigt att vi som ägare känt en viss oro över hur vi skulle få ordning på båten igen. Nu är dock vår Ninja lagad och i skick bättre än ny och vi har därför kunnat pusta ut.

Tänkte med några rader och några bilder beskriva hur reparationsarbetet gått till. Som vi beskrivit tidigare så ställde ju Eric på Myggenäs Marina upp med att lyfta båten direkt efter grundstötningen. Vår tanke var också att Eric och hans kollegor skulle laga båten åt oss efter som vi känner ett stort förtroende för deras kunnande. Efter en väldigt smidig kontakt med försäkringsbolaget (if) verkade det som om så skulle bli fallet.

Efter att fått båten avmastad gjordes en närmare inspektion av skadorna. Försäkringsbolaget insåg därmed att skadan var något allvarligare än vad man först trott så efter att man låtit en besiktningsman gå igenom skadorna fick vi rådet att låta Steve Olsson båt AB i Brottskärr laga båten. Detta var för oss ett helt okänt namn men de hade tydligen stor erfarenhet av att laga liknande skador. Efter att ha hört mig för stod det klart att Steve Olsson har ett mycket gott renommé så det kändes som ett klokt val att låta dem laga vår båt.

I början av november transporterades båten till Brottskärr och strax därefter fick den komma in i reparationshallen så att grabbarna kunde skrida till verket. Glädjande nog kunde man konstatera att skadorna inne i båten inte var speciellt omfattande. Motorn hade inte heller flyttat sig eller tagit någon skada. Däremot var ju kölinfästningen skadad i såväl fram- som bakkant och en av kölbalkarna hade tryckts loss.

IMG_1995

Jag var och besökte dem på Steve Olsson båt AB och kunde konstatera att arbetet så mycket snyggt och professionellt ut. Lagningen invändigt och förstärkningarna gjordes mycket noggrant.

Reparation av Ninja - 1

Reparation av Ninja - 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Notera hur väl man täckt in övriga båten, damsugarslangen samt den effektiva arbetsbelysningen.

Reparation av Ninja - 3

Reparation av Ninja - 4

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är nog troligt att detta område blivit starkare än tidigare. Man kan fundera över hur dessa lagningar/förstärkningar påverkat vikten? Under arbetet hade de också kunnat konstatera att det suttit en hel del gammalt spackel på kölen och att denna inte varit optimalt profilerad sedan tidigare, vilket man nu också åtgärdade. Även här blir det alltså en viss förbättring.

Reparation av Ninja - 8

Reparation av Ninja - 9

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter att de reparerat skadorna och spacklat upp kölen med epoxispackel har den fått en mer likformig (bättre) profilering än tidigare.

Reparation av Ninja - 5

Reparation av Ninja - 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En smal kölkorda och 1,90 m djupgående gör stora krafter vid grundstötning i i hög fart.

Lite vattenslipning på detta så blir finishen riktigt bra. Får se vilken bottenfärg vi ska köra med till nästa säsong. VC17 har vi ju bra erfarenhet av men jag skulle vilja ha en vit färg. Jotuns VK Racing kanske kan vara ett alternativ? Någon som har erfarenhet av den färgen?

Reparation av Ninja - 11

Ninja reparerad och i tryggt förvar inne i hallen.

Vi vill med detta inlägg också skänka en tacksamhetstanke till alla de som varit involverade i att få ordning på vår båt igen. Ser fram emot nästa säsong.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *